UTJECAJ RAZLIČITIH GLAZBENIH ŽANROVA NA KRATKOROČNO PAMĆENJE UČENIKA OSNOVNE ŠKOLE SUĆIDAR
(istraživanje iz područja odgoja i obrazovanja na školskoj razini)
Autorice: Dragana Mamić, prof., Suzi Radović, prof., Nada Talijančić, prof.
Sažetak:
Pamćenje predstavlja kognitivni proces kojim se omogućuje pohrana informacija dobivenih iz vanjskog okruženja te njihovo kasnije prisjećanje i upotreba u različitim situacijama. U okviru kognitivne psihologije, razlikuju se tri osnovna tipa pamćenja: senzorno, kratkoročno i dugoročno. Predmet ovog istraživanja bio je ispitati utjecaj različitih glazbenih žanrova na učinkovitost kratkoročnog pamćenja, ovisno o vrsti zadatka.
Svaki eksperimentalni postupak uključivao je izlaganje ispitanika trima vrstama glazbe – klasičnoj, metal i dalmatinskoj glazbi – dok je kontrolna skupina izvršavala zadatke u tišini. Istraživanje je provedeno u tri testna ciklusa, s vremenskim razmakom od dva tjedna između svakog, a u njemu je sudjelovalo 42 učenika osmih razreda osnovne škole Sućidar.
U svakom testiranju ispitanici su rješavali tri kognitivna zadatka. Prvi zadatak zahtijevao je memoriranje niza od deset dvoznamenkastih brojeva, drugi je uključivao zapamćivanje deset različitih životinjskih vrsta, dok se treći odnosio na prepoznavanje i pamćenje deset različitih glazbenih instrumenata. Redoslijed testiranja bio je sljedeći: prvo u uvjetima bez glazbene pozadine, zatim uz metal glazbu, potom uz klasičnu, te na kraju uz dalmatinsku glazbu.
Analiza dobivenih podataka, temeljena na srednjim vrijednostima rezultata, ukazala je na to da je razumijevanje pročitanog sadržaja bilo najuspješnije u uvjetima tišine. Klasična glazba imala je najpovoljniji učinak na semantičko pamćenje pojmova, dok je pamćenje numeričkih podataka bilo najtočnije u odsutnosti glazbene stimulacije.
Cjeloviti rad možete pročitati ovdje:
UTJECAJ RAZLIČITIH GLAZBENIH ŽANROVA NA KRATKOROČNO PAMĆENJE UČENIKA OSNOVNE ŠKOLE SUĆIDAR